06 422 57 269

SNEL - PERFECT - RELAX

Get Adobe Flash player

Nieuwsmeldingen


Rijles vanaf 16,5 jaar

Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu streeft ernaar om de proef met begeleid rijden voor aspirant-automobilisten op 1 november van start te laten gaan. Dat heeft zij op 9 maart laten weten tijdens een overleg met leden van de Tweede Kamer. Dit betekent dat jongeren die op of na 1 november de leeftijd van 17 jaar hebben bereikt, een praktijkexamen mogen afleggen. Op dit moment ligt de minimumleeftijd hiervoor nog op achttien jaar. 

In lijn met het voorgaande wordt ook de minimumleeftijd voor het theorie-examen en rijlessen verlaagd. Jongeren die na 31 oktober de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, mogen een theorie-examen afleggen. Jongeren die na 31 oktober de leeftijd van 16,5 jaar hebben bereikt, mogen een rijopleiding volgen. 

Na het slagen voor het praktijkexamen mogen de jongeren tot hun achttiende alleen maar auto rijden met een begeleider naast zich. Die begeleider moet op hun begeleiderpas staan. Voor deze pas mogen ze tot vijf personen opgeven die aan een aantal eisen moeten voldoen. 

De proef met begeleid rijden gaat zes jaar duren. Deze periode is volgens de minister nodig om de effecten van begeleid rijden op de verkeersveiligheid goed in kaart te kunnen brengen. Voor de proef met begeleid rijden moeten nog wel wijzigingen worden aangebracht in de verkeerswetgeving.


Navigatieapparatuur verplicht in examenauto

Per 1 september 2011 moet elke examenauto beschikken over navigatieapparatuur. Het rijden met navigatiesysteem kan dan door de examinator worden gekozen als een van de vaste opties van het onderdeel zelfstandig route rijden in het praktijkexamen B. Dat hebben het CBR en de rijschoolbrancheorganisaties BOVAG, FAM en VRB besloten tijdens hun overleg op 3 september 2010. 

Zelfstandig route rijden vormt een belangrijk onderdeel van het in 2008 vernieuwde rijexamen. Tot nu toe behoren alleen het rijden naar oriëntatiepunten en het rijden op basis van een cluster van opdrachten tot de vaste opties voor dit onderdeel. Voor het rijden met navigatiesysteem kan momenteel alleen worden gekozen als dat aanwezig is en als de examenkandidaat ermee heeft leren werken. 

Door navigatieapparatuur te verplichten in examenauto's, willen het CBR en de brancheorganisaties de zelfstandige verkeersdeelname van de kandidaat verder bevorderen. Bovendien zijn steeds meer auto’s standaard uitgerust met navigatieapparatuur. Het is belangrijk dat toekomstige chauffeurs worden voorbereid op de werking en het gebruik daarvan.


Sinds Juni 2010 een speciale examen voor leerling met faalangst!

Mensen met faalangst kunnen vanaf 1 juni 2010 een speciaal rijexamen afleggen.

Het examen is bedoeld voor kandidaten bij wie door hun angst tijdens de rijproef het normale doen en denken geblokkeerd kan raken.

Het faalangstexamen duurt met 80 minuten 25 minuten langer dan een normaal rijexamen. In die extra tijd stelt een speciaal getrainde examinator de kandidaat extra op zijn gemak en bereidt hem of haar voor op de rit. "Hierdoor heeft de kandidaat ook de ruimte om tijdens het examen een time-out te nemen als de druk te hoog oploopt", aldus het CBR. Het faalangstexamen is in tegenstelling met de normale examen wat duurder.

Het examen is niet gericht op mensen met angst voor rijden, die blijven daar namelijk na het examen ook last van houden. Bij mensen met faalangst gaat het juist vaak mis doordat zij de druk van het examen niet aankunnen. Zodra dat examen voorbij is, hebben ze geen last meer van angst.























Beoordelingen over deze rijschool